Wednesday, August 15, 2012

Tragedi Minamata

Pada tahun 1950, Jepun dikejutkan dengan berita pencemaran merkuri  hinggakan ia digelar tragedi Minamata atau Minamata Disaster. Peristiwa Minamata berlaku akibat pembuangan bahan sisa industri yang mengandung methyl mercury ke laut pada tahun 1930-an di Teluk Minimata.

Akibat memakan  ikan dan kerang dari Teluk Minamata yang tercemar methyl mercury, ribuan penduduk dari dua wilayah di pesisir Minamata, iaitu daerah Kumamoto dan Kagoshima, menjadi korbannya. Minamata bukanlah penyakit menular atau penyakit genetik. Penyakit ini kali pertama ditemukan di Kota Kumamoto pada tahun 1956. Dan pada 1968, pemerintah Jepun menyatakan bahawa penyakit ini disebabkan oleh pencemaran kilang Chisso Co., Ltd.
Methyl mercury yang masuk tubuh manusia akan menyerang sistem saraf pusat. Gejala awal antara lainiialah kaki dan tangan menjadi gemetar dan lemah, kelelahan, telinga berdengung, kemampuan melihat jadi berkurangan, kehilangan pendengaran, percakapan jadi tidak menentu, serta gerakan menjadi tidak terkendali. Beberapa kes  penderita  penyakit Minamata yang berat menjadi gila, tidak sadarkan diri, dan meninggal setelah sebulan menderita penyakit ini.
Penyakit Minamata tidak dapat diubati, sehingga rawatan bagi penderita hanya untuk mengurangi gejala dan terapi rehabilitasi fizik.  Penderita Minamata juga mengalami diskriminasi sosial dari masyarakat. Seperti dipulaukan, dilarang pergi ke tempat umum, dan sukar mendapatkan pasangan hidup.
Methyl mercury dan  merkuri logam lebih berbahaya dari bentuk-bentuk merkuri yang lain, sebab merkuri dalam kedua bentuk tersebut dapat memberi kesan teruk kepada otak. kadar tinggi merkuri, baik yang berbentuk logam, garam, ataupun methyl mercury dapat merosakkan  otak, ginjal atau janin secara kekal.
Penyakit ini sebenarnya tidak hanya terjadi di Minamata. Tahun 1965, penyakit Minamata menyerang warga yang tinggal di sepanjang Sungai Agano di Kota Niigata akibat pembuangan sisa merkuri oleh Showa Denko. Penyakit ini dikhabarkan juga terjadi di Tiongkok dan Kanada. Sungai dan danau di Amazon dan Tanzania juga tercemar merkuri serta menimbulkan masalah kesihatan yang serius....Jom lihat gambar-gambar Minimata Disease....



No comments:

Post a Comment